Model lode Gneisenau.

Je to jeho prvý vyrobený model lode v tejto triede.

Model lode
Mierka:1 : 200
Celková dĺžka:1175 mm
Šírka:150 mm
Ponor:40 mm
Výška modelu:300 mm
Hmotnosť modelu:4 kg
Materiál:Balza, preglejka, laminát, zápalky, umelá hmota, kov, niť.
Náhon:Dva motory Speed 400 na priamo.
Zdroj:6 V Gelový akumulátor.
Pohon:Dve protibežné lodné skrutky o priemere35 mm.
Fotografie modelu
Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu
Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu Fotografie modelu
Loď Gneisenau
Loď Gneisenau Jedna z dvoch sesterských lodí (Gneisenau a Scharnhost),
určených na korzárske akcie, ktorých výzbroj nestačila na protivníkove bojové lode.
Na prvú akciu vyplávali obe sesterské lode 27.decembra, 1940, ale zastihla ich v Grónskom mori búrka, ktorá ich ťažko poškodila a lode sa museli vrátiť do nemeckých dokov.
Na ďalší výpad vyplávali 22.januára 1941. 8.februára narazili na lodný konvoj. 22.februára potopili päť zo šiestich lodí.
Za dva mesiace sa im podarilo zničiť, alebo zajať 22 nákladných lodí.
7.apríla 1940 sa loď Gneisenau zúčastnila Nórskej výsadkovej operácie.
Technické parametre originálu
Nemecká bitevná loď postavená roku 1936
Výzbroj:-kanóny:9x280mm, 12x150mmm, 14x105mm, 16x37mm,
-6 vrhačov torpéd-2 katapulty-4 hydroplány
Rýchlosť:-32 uzlov
Posádka:-2 000 mužov
Parametre: Dĺžka Šírka Ponor Výtlak
234,9 m 30 m 8,23 m 3800 t
Sesterská loď Gneisenau: Scharnhost.


Válečné lodě II. světové války

Gneisenau

(Prevzaté z WWW Search Military.cz)

připravil Michal Béza

Aktualizována dne 13.08.2003.


Gneisenau byla druhou lodí třídy Scharnhost. Byla postavena firmou Deutsche Werke. Kýl byl položen 8. prosince 1934, trup byl spuštěn na vodu 8. prosince 1936 a loď byla dokončena 21. května 1938.

Původně měly obě lodě třídy Scharnhorst příkře zakončené přídě. V roce 1939 byly přestavěny na přídě kliprového typu, které vykazovaly lepší nautické vlastnosti.

Hlavní výzbrojí bylo devět kanónů ráže 280 mm, což rozhodně nepředstavovalo žádnou ohromující palebnou sílu, když si uvědomíme, že v té době byla běžná ráže u lodí této kategorie 381 mm i 406 mm. Děla měla být později nahrazena děly ráže 156", ale jak je uvedeno níže, nakonec k tomu nedošlo. Sekundární baterie sestávala z dvanácti děl ráže 150 mm přičemž čtyři děla byla umístěna jednotlivě a osm kanónů bylo uloženo ve čtyřech dvoudělových věžích. Protileteckou baterii tvořily kanóny ráže 105mm, 37mm a 20mm. Loď byla vybavena radarem a nesla 2-3 průzkumné hydroplány. Letouny byly vypouštěny ze dvou katapultů.

Zajímavostí této třídy byl kombinovaný pohon. Sestával z klasických naftových vysokotlakých kotlů a parních turbín a z dieslového motoru MAN. Loď měla tři lodní šrouby a projektovaná maximální rychlost byla 27 uzlů avšak byla schopna dosáhnout i 31 uzlů.

Válečná kariéra Gneisenau byla do poloviny války téměř totožná s kariérou její sesterské lodi Scharnhorst, jednoduše proto, protože byly společně nasazovány do akcí. Na začátku roku 1940 tedy spolu vypluly do severního moře k norským břehům, kde právě probíhala rozsáhlá operace invaze do Norska. Zde potopily britskou letadlovou loď HMS Glorious. Na jaře 1941 působila Gneisenau spolu se Scharnhorst ve vodách severního Atlantiku, kde narušovala činnost britských zásobovacích konvojů a potopila několik lodí. Britové si to nenechali líbit a vyslali výškové bombardéry, které v Brestu poškodili bombami obě lodě. Do konce roku pak strávila Gneisenau opravami.

Na počátku roku 1942 byly obě lodě převeleny do Německa, kam se jim podařilo doplout díky odvážnému proplutí britsko-francouzským kanálem. Lodě mířily do přístavu v Kielu. V noci ze 26. na 27. února 1942 byla Gneisenau blízko Kielu poškozena bombardéry britské RAF. Poté byla odtažena do loděnic v Gottenhavenu, kde měla být opravena a navíc přezbrojena děly hlavní baterie ráže 14,96". V roce 1943 však byly práce zastaveny, protože v hitlerových válečných plánech hrála Kriegsmarine jen podružnou roli a bylo potřeba nasadit veškeré síly na jiných frontách. Dne 27. března 1945 pak byla Gneisenau potopena samotnými Němci aby blokovala vjezd do přístavu Gottenhaven. V roce 1947 byla vyzdvižena a sešrotována.

Technicko-Taktická Data:
Celková délka235 m
Šířka30 m
Ponor9,9 m
Výtlak standardní31 800 t
Výtlak maximální38 900 t
Výzbroj9 x 280 mm (3x3)
12 x 150 mm (4x2, 4x1)
14 x 105 mm AA
16 x 37 mm AA
38 x 20 mm AA
6 x 533 mm torpédomety
Max. rychlost31,5 uzlu
Pohon12 kotlů
3 parní turbíny, tři lodní šrouby
Výkon165 000 HP
Akční rádius6 214 nám. mil
Pancéřování- bok203 mm
- paluba 50 mm
- dělové věže355 mm
Posádka1 840 mužů
Zařazena do služby21. května 1 938
Vyřazena ze služby/ potopena27. března 1 945

Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.


Copyright © 2003 All Rights Reserved



(Tieto informácie nie sú použité na komerčné účely.)
Táto stránka je amatérskym projektom a bola založená 01. Októbra,  2004.

Informácie o parametroch skutočných bojových lodí sú prevzaté zo stránok MILITARY.cz.

Počet návštev na týchto stránkach od 01/11/04:

TOPlist

©  Design bojars 01/2007